lektieSOS tilbyder gratis lektiehjælp for elever og studerende i vores lektieforum. Spørg om og svar på lektiespørgsmål i dansk, matematik, engelsk, tysk eller et helt femte fag. Registrer gratis og få points for spørgsmål og svar. Lektiehjælp er altid 100% gratis.



Sådan slipper du af med eksamensangst

Lider du af eksamensangst? Så er en af de gode nyheder, at du bestemt ikke er alene. Hele 16-20% [1] af alle studerende har angst i en sådan grad, at de ikke formår at yde deres bedste i en eksamenssituation. Heldigvis findes der gode råd til, hvordan du får angsten under kontrol, så du kan gå op til det grønne bord og få den karakter, du fortjener.

Det er de færreste elever og studerende, som har oplevet at skulle til eksamen uden at være en smule nervøse i forvejen. For nogen går det desværre over i decideret angst og psykisk ubehag, som medfører at de ikke kan læse, sove, spise eller tænke på andet, end den eksamen der ligger og venter forude. Ærgerligt er det naturligvis, når man har brugt et helt år på at læse op til et fag, og så bogstavelig talt er rystende nervøs, for at skulle testes i det, man har lært. Du kan ikke fjerne din angst helt, men du kan gøre dit til, at minimere den, så den ikke ødelægger din eksamen. Nedenfor finder du en samling af tips, som kan hjælpe dig med at kontrollere din eksamensangst.

  • Forbered dig grundigt i det fulde pensum, så du ikke skal bekymre dig om spørgsmål du ikke kender svarene på.
  • Hold dine egne generalprøver, så du får en fornemmelse af, hvor meget tid du har til eksamen. Det gælder naturligvis både for mundtlige og skriftlige eksamener.
  • Sørg for at sove tidligt et par nætter inden eksamen. Du tænker meget mere klart, når du er ordentligt udhvilet. Kan du ikke falde i søvn, så lad være med at blive irriteret over det.
  • Spis klogt og sundt, så du ikke tynger kroppen.
  • Inden en skriftlig eksamen, hvor du skal sidde ned i 4 timer, kan du øge din koncentration, hvis du sørger for at motionere og bevæge dig lidt.
  • Mød op i god tid, så du kan blive fortrolig med stedet, hvor du skal eksamineres.
  • Tag dig selv i at snakke for meget med andre studerende lige inden eksamen om spørgsmål og opgaver. Det gør dig unødigt nervøs at høre om de andres bekymringer.
  • Stil dig selv noget godt i udsigt efter eksamen. Det er rart, at have noget man kan se frem til, når prøven er færdig.

Det var en liste af gode råd, som du kan tage i brug, inden den store dag oprinder. Er det en mundlig eksamen du skal til, følger her et ekstra tip til, hvordan du får styr på din angst, når du sidder over for underviser og censor.

Ved den mundlige eksamen handler det nemlig om at tage styringen fra det øjeblik, du har givet hånden til censor. Dermed udviser du overblik og vil sandsynligvis først blive afbrudt i din talestrøm i de sidste minutter, og du får mulighed for at fortælle og præsentere, sådan som du har forberedt det under dine generalprøver (se punkterne ovenfor).

Til slut ønskes du held og lykke med din eksamen, og husk på at du kan få meget mere hjælp til eksamensangst samt konkrete skole- og lektiespørgsmål her på lektieSOS i vores populære forum.

[1] kilde: American Test Anxieties Association

Google+
...