lektieSOS tilbyder gratis lektiehjælp for elever og studerende i vores lektieforum. Spørg om og svar på lektiespørgsmål i dansk, matematik, engelsk, tysk eller et helt femte fag. Registrer gratis og få points for spørgsmål og svar. Lektiehjælp er altid 100% gratis.

jeg har aldrig lavet en digt analyse før hvad skal man? nogen der kan hjælpeeee!

+1 stemme
3,033 visninger

jeg har aldrig lavet en digt analyse før hvad skal man? nogen der kan hjælpeeee!

-digtet hedder smil, af Benny Andersen
vi skal få karakter ville i ikke nok hjælpe!
 skal afleveres fredag! tak hvis i hjælper...
 
spurgt for 21 Maj, 2014 i dansk / 7-8-klasse af mille  


1 Svar

0 stemmer

Fordelen ved digtanalyse er, at der ikke kun er én løsning som i en matematikopgave. Indholdet af et digt kan nemlig ofte forstås og fortolkes på mange forskellige måder - en fordel for dig, fordi du så kan beskrive netop den måde du forstår digtet på og gøre din analyse helt unik og speciel. Noget som dansklærere elsker, fordi det viser om eleven kan sætte ord på sin forståelse af digtet.

Nu kan du så roligt læse digtet grundigt igennem nogen gange, og prøve at få nogen billeder inden i hovedet af, hvad Benny Andersen overordnet vil fortælle med digtet. Digtet blev skrevet tilbage i 1964, så Danmark så lidt anderledes ud dengang, det blev skrevet. Jeg tror, at Benny Andersen vil sige noget i retning af, at vi som borgere i Danmark fra barnsben af, blev opdraget til at gøre vores pligt uden at stille spørgsmålstegn ved noget. Bare smile som ligeglade robotter og tage imod ordrer, selvom vi inderst inde ved at det er forkert! Har det syn på tingene mon ændret sig siden 1964, eller er det på samme måde i dag? Det er et af de spørgsmål, der vil give point at trække frem og diskutere, når du laver din analyse.

En digtanalyse kan deles i to: Den faktuelle del og den filosoferende. I den faktuelle del, skal du fortælle, hvem forfatteren er, hvornår digtet er skrevet, hvor mange strofer der er, osv. Det er der ikke så mange ben i. I den filosoferende del, skal du så til at tænke over budskaberne i digtet. Lidt mere udfordrende men også sjovere. Den fatuelle del af digtanalysen skal indeholde dette:

  • Titel
  • Forfatter
  • Digtets årstal
  • Opbygning (hvor mange strofer, vers og rim)
  • Typen af digt
    • prosadigt, hvor alle strofer er bygget ens op
    • traditionelt, hvor strofer ikke er bygget ens op, men det kan synges
    • rap, hvor strofer ikke er bygget ens op og det heller ikke kan synges

Så kommer den filosoferende del af digtanalysen:

  • Hvordan påvirker digtet dig?
    • lyrisk, altså med følelser
    • episk, altså fortællende
    • dramatisk med en voldsom handling
  • Digtets handling. Her giver du et referat af, hvad der sker i digtet. Fortæl om der er flash back, flash forward eller om det er kronologisk.
  • Typen af rim, hvis de findes. Der kan være parrim, krydsrim, stavelsesrim, bogstavrim og klamrende rim (som er når sidste ord i linje 1+4 rimer og 2+3 rimer).
  • Tid. Hvilken periode strækker digtet sig over?
  • Sted. Hvor foregår digtet?
  • Miljøkarakteristik. Fortæl overordnet hvordan du fornemmer personerne og samfundet er, ud fra den måde det er beskrevet på i digtet.
  • Personkarakteristik. Hvilke personer er med i digtet, og hvordan vil du beskrive dem? Hvordan ser de sig selv?
  • Fortæller og synsvinkel. Hvem er fortælleren af digtet (det er ikke nødvendigvis den samme, som den der har skrevet digtet)
    • 1. person (jeg)
    • 3. person (han/hun)
    • observerende fortæller (ingen viden)
    • alvidende fortæller (total viden)
    • personal fortæller (begrænset viden)
  • Hovedtema. Hvad er budskabet i digtet (hvad er det, man vil fortælle dig)?
  • Sidetema. Er der andre budskaber i digtet?
  • Sproglige virkemidler. Hvordan leveres budskabet? I et digt bruges sproget som udtryksform, så det kan være stærke tillægsord, metaforer (ordbilleder), slang, ironi osv.
  • Hvilke følelser bringer digtet frem i dig?
  • Hvad vil forfatteren opnå med digtet? Hvorfor har han skrevet det? Har han skrevet det på baggrund af nogle negative eller positive følelser, han har været igennem?
  • Din vurdering af digtet. Her kan du endelig fortælle, hvad du synes om digtet. Er det smukt, mærkeligt, ubehageligt? Har det fået dig til at tænke over nogen ting? Husk at argumentere for det, du skriver.
  • Perspektivering. Kan du sætte digtet i forbindelse med noget, du selv har oplevet? Er samfundet anderledes i dag, end da digtet blev skrevet?

Håber at det kan hjælpe dig videre.

besvaret for 21 Maj, 2014 af Lasse (9,200 point)  

Hej det er mig Mille, jeg ville sige tusind tak for at i gad og hjælpe mig, min stil blev god og det er kun for jeres skyld,den blev god, fordi i hjalp mig. <<TAAAK>>smiley

Google+
...