En alternativ tilgang til opgaven.
Når vi vil afkode informationen "følgende funktion er givet ved f(x)=2x+9" kan vi se at der er tale om en funktion hvis navn er givet ved bogstavet f. Vi kan også se f tilhører en speciel klasse af funktioner, nemlig klassen af linære funktioner, hvis generelle regneforskrift er givet ved ax+b, hvor a er hældningskoeffienten/stigningstallet og b er konstantleddet. I opgaven ser vi at a=2 og b=9.
Når vi bliver bedt om at "løse ligning f(x) = 1" skal vi være opmærksomme på, at udtrykket f(x) = 1 fortolkes som, at f har en x-værdi, hvis funktionsværdi er tallet 1. Med andre ord, 1 er en funktionsværdi til en specifik x-værdi vi ikke kender, men skal bestemme. Hvorfor? Fordi det er netop det vi bliver bedt om: at løse ligningen f(x) = 1 betyder blot at bestemme x-værdien så man får tallet 1.
Med udgangspunktet i udtrykket f(x) = 1 substituerer vi regneforskriften for f ind på venstresiden af lighedstegen, således at der nu står 2x-9 = 1. For at finde x-værdien vil vi isolere 2x i ligningen idet leddet indeholder x. Så vi lægger 9 til begge sider af lighedstegnet og får nu en ny ligning 2x = 10. Bemærk at løsningen til begge ligninger skal være den samme. Med 2x = 10 ganger vi tallet 1/2 eller dividerer med 2 ... Så får vi endnu en ny ligning x = 5. Kort kan udregninger skrives på flg. måde:
Symbolet/pilen
fortæller os, at vi komme fra ligning A til en anden B og omvendt netop fordi hver ligning has samme løsning.
For at tjekke om tallet 5 er løsningen skal vi beregne funktionsværdien f(5) givet f. Gi'r resultat tallet 1 har vi løst ligningen, så f(5) = 2*(5)-9 = 10 -9 = 1. Altså har vi f(5) = 1, så 5 er løsningen til ligningen f(x) = 1.